ACTIVITAT 2: Qui ho diria
ACTIVITAT 3: El tresor de Tenerife
ACTIVITAT 4: El futur de Tenerife a les mans de sis barrets
EXPLOSIÓ DE CONEIXEMENTS!
Introducció
Voleu saber més coses sobre els volcans? Sou capaços de fer-ne un? Voleu aprendre a reproduir l'explosió d'un volcà? Doncs feu aquesta activitat i aprendreu això i moltes coses més!
Objectius
- Aprofundir en el coneixement de Tenerife mitjançant un vídeo de "El Parque Nacional del Teide".
- Experimentar amb diferents materials la creació d'un volcà i la seva erupció.
- Treballar cooperativament.
- Exposar les idees de manera ordenada.
Mireu aquest vídeo i feu els exercicis que us proposem:
Desenvolupament
Individualment
Fes un document de text i respon les següents qüestions:
- Què són les pedres pomez? Per a què s’utilitzen en la vida quotidiana? N’has vist alguna vegada?
- Defineix els següents conceptes amb les teves paraules:
- Lava AA
- “Narizes del Teide”
- Calima
- Amb l’ordinador, dibuixa allò que t’inspiri la forma de la lava Pahoehoe quan es troba amb un obstacle. Explica què has dibuixat i justifica-ho.
- Què és el que més t’ha agradat del vídeo? Exposa-ho amb la resta de la classe.
- Una vegada tinguis totes les respostes, envia el document al mestre o la mestra.
Avaluació
- Utilitzar correctament les noves tecnologies.
- Fer una exposició oral on les idees estiguin ben estructurades i justificades.
- Comprendre i sintetitzar la informació.
En grups (de tres o quatre alumnes)
Feu els següents exercicis en un Google Docs (tot el grup edita un mateix document):
1. Explica amb un minut què has entès sobre la llegenda del Teide a la resta de companys del grup . Després, entre tots feu un esquema on hi apareguin els aspectes més importants de la llegenda. Finalment, mitjançant l'esquema que heu fet, un portaveu de cada grup exposarà la llegenda a classe.
2. Busqueu països on hi hagi volcans. Quan en tingueu uns quants, situeu-los en un mapa.
3. Construïu un volcà amb els materials que us proporcioni el mestre o la mestra.
4. On situaríeu el magma? I la lava?
5. Què us ha cridat més l’atenció de la “cueva del viento”? Parleu-ho entre els membres del grup.
6. Amb l’ajuda del mestre o de la mestra proveu de reproduir l’explosió d’un volcà seguint les pautes que apareixen en el vídeo. Primer, penseu quins materials són necessaris i el procés a seguir.
Avaluació
- Demanar ajuda quan es necessita.
- Oferir ajuda als companys.
- Respectar les opinions dels altres.
- Ajudar als companys.
- Compartir el material.
- Respectar el torn de paraula.
- Prendre decisions per consens (tothom ha d'estar d'acord amb la decisió final).
QUI HO DIRIA...!
Introducció
Aquesta activitat farà referència als apartats de què viuen i futurs possibles, per tant la major part de la informació que necessiteu la trobareu en aquestes pestanyes. Esteu preparats per pensar. . .?
Objectius
- Conèixer les activitats econòmiques, concretament el turisme.
- Reflexionar sobre les repercussions del turisme a l'illa.
- Fomentar el pensament crític.
Desenvolupament
Un grup de tècnics de les Illes Canàries va elaborar una enquesta que van passar als habitant de totes les illes, per tenir coneixement sobre quina és l'opinió que té la població sobre el turisme.
Una de les preguntes que es plantejaven és: De les següents activitats econòmiques, quina creu que és la més important per l'economia Canària?
Les activitats econòmiques són les següents:
- Informàtica i telecomunicacions
- Pesca
- Agricultura
- Indústria
- Turisme
- Activitats culturals (música, art)
- Comerç
- Construcció.
1. Primer de tot, de manera individual, haureu d’ordenar les activitats econòmiques de més a menys importància per l’economia de l'illa, en la graella adjunta (utilitzeu només la columna groga), segons el coneixement que en tingueu d’aquesta.
2. Un cop hagueu ordenat les activitats, compareu-les amb el company o companya de classe tot argumentant el perquè de l'ordre. Si creieu que l'altre té raó podeu canviar la posició de les activitats.
3. A continuació busqueu els resultats a l'enquesta i escriviu l'ordre correcta a la columna verda . (Trobareu l'enllaç que us porta a l'enquesta a la pestanya de què viuen).
4. Per finalitzar compareu els vostres resultats amb els correctes. Feu una posada en comú amb tot el grup classe responent als següents punts:
- Quina és l'activitat econòmica més important?
- Per què creieu que és aquesta?
- Quins avantatges i inconvenients presenta?
Avaluació
- Utilitza un raonament lògic.
- Inclou en els seus discursos coneixements teòrics presents al bloc.
- Ajuda al company o companya.
- Accepta les opinions del company o companya.
EL TRESOR DE TENERIFE
EL FUTUR DE TENERIFE A LES MANS DE SIS BARRETS
Introducció
Us heu posar mai un barret de pensar? Proveu aquesta experiència mentre parleu de Tenerife.
Objectius
- Prendre consciència de les pròpies accions a través de l'adjudicació de rols.
- Participar activament en un debat.
- Aprendre a defensar una opinió des de diferents punts de vista (defensar un paper en el qual potser no hi estàs d'acord).
- Treballar les emocions.
Desenvolupament
Formeu grups de 6 alumnes. Cada grup haurà de crear 6 barrets de paper:
- un barret blanc
- un barret vermell
- un barret negre
- un barret groc
- un barret verd
- un barret blau
Poseu-vos en rotllana i situeu els barrets damunt d'una taula al centre.
Inicieu un debat sobre aquest tema: Com creieu que serà Tenerife d’aquí a 30 anys?
Premisses:
Quan un alumne parla s'ha de posar un barret. Cada barret té un significat i l'alumne ha d'actuar en funció del barret que tingui. Més informació sobre els barrets de pensar
Puresa Fets, informació i xifres. | Vermell passió Intuïcions, emocions i sentiments | ||
Advocat del diable Opinió negativa. Per què no funcionarà. | Sol radiant Optimisme | ||
Fertilitat Creativitat | Director d'orquestra Control |
Avaluació
Quan tothom hagi parlat, utilitzant com a mínim tres barrets, es triarà per consens un portaveu per grup que explicarà a la resta com ha anat l'experiència i quines conclusions s'han tret. Finalment cada alumne descriurà com s'ha sentit davant de la resta dels alumnes.